websiteteksten die echt helemaal ‘jij’ zijn
Websiteteksten moeten lekker lezen. Duidelijk en overtuigend zijn. En precies passen bij de persoonlijkheid van jouw bedrijf.
Klink jij ook ineens zo wollig als je schrijft?
Herken jij jezelf in het type dat ineens klinkt als een stoffig, über- zakelijk persoon zodra je teksten gaat schrijven?
Je bent niet alleen. Sterker nog: de meeste mensen vinden het heel moeilijk om ‘even’ een tekst te schrijven. Of dat nu voor op een website is of voor wat anders. Helemaal niet erg, ik ben zelf dan weer niet echt handig in het zetten van acrylnagels of het geven van yogalessen.
Maar ik moet altijd wel een beetje lachen* als ik op een website ineens woorden zoals terdege, gaarne of reeds lees. Vaak een gevalletje gebakken lucht, omdat iemand sjieker probeert over te komen dan hij of zij in het echt is.
Maar waarom zou je? Er zijn echt maar weinig klanten die gaan voor super sjiek. En als ze daar wel blij van worden, word jij dan wel blij van die samenwerking?
Ik vind het helemaal niet erg als iemand een keer kut roept. En als jij dit leest en het wel erg vindt, ben ik dan wel jouw persoon en andersom?
(*waarschijnlijk is het beeld dat ik een yogales geeft trouwens ook vrij lachwekkend).
Schrijf zoals je praat, dat maakt het zoveel leuker!
Waarom zijn goede websiteteksten zo belangrijk?
Als eerste moet je op je site duidelijke webteksten hebben om te vertellen wie je bent en wat je ‘verkoopt’. Doe je dat niet, dan is een bezoeker zo weer vertrokken.
Jouw webteksten moeten dus in de eerste plaats de aandacht van de bezoeker trekken.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat ze interesse wekken en hem of haar aan te sporen om een actie te doen. Goede webteksten zijn hét perfecte middel om je de websitebezoeker door jouw website leiden en hem of haar aan te sporen om een actie te doen, Actie kunnen zijn het inschrijven op jouw nieuwsbrief, contact op te nemen of iets bij je kopen.
Hoe zou het zijn als er iemand ECHT met je meedenkt?
Als je even de tijd neemt om te googelen, dan vind je binnen no-time tientallen sites met tips voor het schrijven van goede websiteteksten, blogs of artikelen.
Maar het is een oerwoud van adviezen en daarmee ben je tot nu toe geen steek verder gekomen.
Als wij samen met jouw websiteteksten aan de slag gaan, dan betekent dat dus ook niet dat je tips krijgt en je er daarna weer zelf mag gaan aanmodderen. Ik wil eerst alles weten over jou. Over jouw bedrijf. Over waarom jouw klanten voor je kiezen. En dan ga ik voor je aan het schrijven en zorg ik dat die tekst lijkt alsof jij het verhaal live vertelt.
Samen 2 dagdelen vol gas!
Teksten schrijven gaat niet altijd vanzelf. Ook niet als je tekstschrijver ben. Als zit je in een flow zit, dan vliegen de woorden op papier of je scherm, maar als het even niet wil, dan kun je uren staren naar drie zinnen.
Daarom pakken we het anders aan. Eerst besteden we eerst een dagdeel aan de basis, zonder dat we echt gaan schrijven.
Ik wil weten hoe jouw bedrijf eigenlijk klinkt? Zegt jouw bedrijf u of je. Gebruik je veel Engelse woorden of echt nooit, Wat is belangrijk om te noemen. Waar zoeken jouw klanten naar en wat lezen ze graag?
Daarna ga ik aan het schrijven. Ik werk de opzet en de basis uit. Zorg dat het verhaal lekker loopt en klinkt alsof jij het bent. Daarna zetten we samen de puntjes op de i!
Dit levert het op!
Als jouw webteksten ‘kloppen’, dan helpen ze om klanten te scoren. Zo simpel is het.
Dat komt aan de ene kant omdat kanten jouw website beter weten te vinden.. Maar omdat ze lezen wat ze graag willen lezen. Onze uitwerking gaat dus ook verder dan alleen de teksten, maar we zorgen ook dat wat je zegt, op een logische plaats staat.
Ook voor je teksten geldt: er is maar één jij. En als je tekst leest zoals je bent, dan creëer je het gevoel bij klanten alsof ze je kennen. Dat helpt je omte vallen tussen iedereen die hetzelfde lijkt te doen als jij.
- Jouw website omschrijft ook in woorden precies wie jij bent en van wat je voor je klanten doet.
- Je weet welke woorden je moet gebruiken om jouw klanten te laten zien dat wat jij biedt goud waard is.
- Je weet hoe je opvalt tussen de grijze massa met jouw websiteteksten.
- Je ontdekt welke woorden, uitspraken en tone of voice passen bij jouw bedrijf en hoe dit ervoor zorgt dat je herkenbaar bent als sterk merk.
- Je weet hoe je jouw aanbod omschrijft geeft, zodat gelijk duidelijk is voor je klant wat jouw meerwaarde is.