Verdient jouw oude (WordPress) website nog een kans? Of heb je echt een nieuwe website nodig?
Als jij al een tijdje een eigen website hebt, dan heb je je vast ook al eens afgevraagd of het nodig is om ‘m eens te vernieuwen. Op de vraag ‘hoe lang gaat een website mee?’ kan ik je geen one-size-fits-all antwoord geven. Maar de vraag of jóuw site aan een update toe is, daar kan ik je wel mee helpen.
Dus heb ik de verschillende factoren die meespelen eens op een rijtje gezet. En ik geef je gelijk ook inzicht op de voor- en nadelen van een nieuwe website. Misschien is het in jouw geval wel slimmer om je oude site te upgraden.
Wanneer heb je een nieuwe website nodig?
- Als je website is niet responsive is
‘Niet responsive’ betekent dat jouw website niet geschikt is om weer te geven op een mobiele telefoon of tablet. Het aantal mobiele gebruikers verschilt per site, maar ga uit van zeker meer dan 65% van het totale aantal bezoekers van jouw website dat doet vanaf een mobiel apparaat! Een nieuwe site is dus een must. - Je website draait op een verouderd framework, dat binnenkort niet meer ondersteund wordt
En dat betekent één ding. Jouw website is binnenkort compleet offline. Je kunt er niet onderuit om een nieuwe site te (laten) bouwen. - Je website heeft een maatwerk CMS (content management system), maar de oorspronkelijke websitebouwer kan geen onderhoud meer uitvoeren
Jij kunt in een specifieke omgeving de teksten en afbeeldingen van je site bijwerken, maar technisch onderhoud aan de ‘achterkant’ is ook super belangrijk. Wil of kun je om wat voor reden dan ook niet meer samenwerken met jouw websitemannetje, dan is het tijd voor een nieuwe site, bijvoorbeeld in WordPress. - Je hebt bepaalde functionaliteiten nodig die niet in je huidige website gebouwd kunnen worden.
Hoe ouder de techniek, hoe minder mogelijkheden je hebt. Dus wil je bijvoorbeeld een boekingssysteem of een online cursus lanceren, dan kan het zijn dat je een nieuwe site nodig hebt. - Je website heeft gewoon echt een flinke opfrisbeurt nodig
Alles is oud. De techniek, tekst, afbeeldingen, het ontwerp. Alles vraagt om een nieuw begin.
De voor-en nadelen van een nieuwe website
Misschien zou je denken dat een nieuwe website alleen maar voordelen heeft. Maar dat is niet altijd het geval. Er zijn zeker nadelen:
- Een hele nieuwe website vraagt om een redelijke investering. In geld, maar ook in tijd. En dat moet je er natuurlijk wel voor over (kunnen) hebben.
- Gooi je alles op de schop, dan kost het weer even tijd voordat Google jouw site opnieuw heeft geëvalueerd. Het is dus goed mogelijk dat je (tijdelijk) daalt in de zoekresultaten.
- Als de nieuwe website in een ander CMS wordt gemaakt, dan is het even wennen om er weer mee te werken.
Maar er staan natuurlijk ook voordelen tegenover:
- Je website is technisch helemaal up-to-date, dus ook veiliger en beter bestand tegen aanvallen door hackers.
- Ook Google wordt blij van een technisch goede website, dus het helpt ook weer om beter te scoren in de zoekmachines.
- Een nieuwe website dwingt je om weer een goed te kijken naar de inhoud. Dus klopt alles weer helemaal met wat jij als ondernemer aanbiedt en is je site dus weer relevanter voor je bezoekers. En dat levert meer kwalitatieve leads op.
- Jouw site past beter bij de mobiele gebruikers en dat ga je merken aan het aantal conversies. Vandaag de dag is mobiel-vriendelijk namelijk onmisbaar!
De beste tip die ik je kan geven
Er zijn dus echt wel redenen om voor een hele nieuwe website te gaan. Maar bedenk je dit: de grootste en bekendste websites (denk bijvoorbeeld aan bol.com of Amazon) zijn in de afgelopen jaren nog nooit compleet vervangen door een nieuwe site. Zij gaan er simpelweg vanuit dat een website nooit af is, maar dat het up-to-date houden van een website een continu proces is. Ze werken met de zogenaamde ERS-methoden (Evolutionary Site Redesign) waarbij je de site steeds een stapje beter maakt, in plaats van één keer in de zoveel jaar een nieuwe site te lanceren,
Zolang de techniek het toelaat is dit, als je het mij vraagt, in de meeste gevallen de beste aanpak! En kun je met een opfrisser van je website zorgen dat het design, de teksten én de uitstraling weer helemaal bij de huidige tijd passen, Dat geeft bezoekers vertrouwen . Bovendien is het met wat kleine aanpassingen vaak al goed mogelijk om de gebruiksvriendelijkheid ook een upgrade te geven.
Twijfel je?
Laten we dan samen eens kijken naar je site en wat het beste bij jouw situatie past. Wordt het een kleine of grote opfrisser? Of toch een hele nieuwe site? Je kunt een online afspraak met me inplannen. We lopen dan samen door jouw site heen en ik kan je misschien gelijk al wat tips geven waarmee je direct zelf aan de slag kunt.
Is jouw site helemaal van nu, maar denk je dat er eer te behalen is met het verbeteren van je websiteteksten? Lees dit dan eens!