“Kan ik je ergens mee helpen?”
Wat doe jij als je een kledingwinkel in loopt en er komt gelijk een verkoper op je af met de welberoemde vraag: kan ik je ergens mee helpen?
Ik zeg dan meestal dat ik alleen maar even wil kijken. Maar vaker nog sta ik binnen no-time weer buiten. Ik vind het opdringerig en soms bloedirritant. Laat me gewoon rustig even rondkijken.
Ook online
Trouwens. Het werk niet alleen in echte winkels zo, maar online gebeurt er eigenlijk ongeveer hetzelfde. Maar dan zijn het bijvoorbeeld de pop-ups en advertenties die ineens iets van je willen. Met de juiste cookies achtervolgen ze je zelfs overal waar je gaat! (je kent het vast…die Ray-Ban die je hebt bekeken verschijnt als bij toverslag ook tussen de marktplaatsadvertenties voor een tweedehandse fiets. Wtf!?)
De ‘verkopers’ die daar achter zitten vergeten vaak één ding. Dat is dat mensen van nature een beetje wantrouwig zijn. Ze gaan echt niet bij de eerste de beste aanbieder met hun portemonnee lopen zwaaien. Eerst willen ze overtuigd worden dat het aanbod goed is en dat ze bij jou willen kopen.
Know-Like-Trust
Ga jezelf maar na. Je wil toch eigenlijk pas iets kopen als je er van overtuigd bent dat het geschikt voor je is. Dat je erop kunt vertrouwen dat je waar voor je geld krijgt? Maar niet alleen over het product of de dienst wik en weeg je. Je wil ook een beetje een lekker gevoel hebben bij degene waar je het koopt
Je kunt rustig stellen mensen de verkoper eerst moet kennen, leuk moet vinden èn moet vertrouwen voordat hij klant wordt. In marketingtermen noemen we dit: de Know-Like-Trust-factor.
Know: jouw potentiële klant moet je eerst leren kennen. No-brainer…als ze niet weten dat je bestaat, dan gaan ze niets bij je kopen. Dus laat jezelf online zien. Wees actief op social media. Schrijf blogs met waardevolle content. Reageer onder de posts die gaan over jouw vakgebied. Laat zien dat je bestaat!
(Oja; er is één ding dat je vooral in deze fase niet moet doen. Verkopen. Ga je gelijk als een soort marktkoopman schreeuwen dat jij de lekkerste en goedkoopste aardappelen hebt, dan jaag je de klanten geheid weg. Tenzij je aardappelen verkoopt op de markt. Dan kan het best.
Like: zodra iemand je online tegenkomt, dan zullen ze al snel oordelen of ze je leuk vinden. Zorg dat je opvalt en je onderscheidt. Dan is de kans groot dat ze je onthouden. (bijvoorbeeld omdat je een leuke olifant als mascotte hebt ofzo.)
Maar laat ook gelijk zien dat jij een expert bent in je vakgebied. Deel interessante tips&trics, schrijf blogs met ideeën en inzichten vanuit jouw kennis. Geef waarde weg waar jouw klanten echt wat aan hebben. Ze zullen het waarderen en je met liefde volgen.
Trust: doordat je investeert in je zichtbaarheid, consequent bent in je branding en veel interessante informatie deelt, bouw je vertrouwen op bij de mensen die je al een poosje volgen. Nogmaals: laat zien dat jij de expert bent en dat je weet waar je het over hebt. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je teveel weggeeft, want jij bent uiteindelijk juist de schakel die je klant helpt alle info bij elkaar te brengen.
Die info die je deelt laat zien wat je kan en geeft inzichten en vertrouwen. En als ze er van overtuigd zijn dat jij degene bent met dé oplossing voor hun probleem, zullen ze over gaan tot het kopen van jouw product of dienst.
Kortom
Zonder klanten heb je geen bedrijf. Maar een onbekende je winkeltje intrekken en verwachten dat ze gelijk iets bij je kopen werkt niet. Als je zorgt dat ze je leren kennen en je leuk genoeg vinden om te blijven volgen, dan krijg je de kans om het vertrouwen te verdienen en te laten zien dat jij degene bent waar zij mee willen samenwerken.
Eigenlijk is het dus know-like-trust-buy