Best wel even lastig

Het schrijven van een tekst is voor sommige mensen best wel even lastig. Het schrijven van een goede tekst is nog lastiger. En wat dacht je van het schrijven van een tekst die leuk is om te lezen, interessant, grappig, luchtig, waardevol, geschikt voor Google èn die ervoor zorgt dat jouw bezoekers klant willen worden?

Met wat simpele tips & tricks kun je jouw tekst al snel een stuk interessanter maken.

1. Maak je klant met één zin blij!

Twee weken geleden vroeg één van mijn klanten mij om even mee te kijken naar de teksten van zijn website. De bouwer van zijn site had er wat opgezet, maar het voelde niet helemaal lekker.

“Wat is je doelgroep?”, vroeg ik. Huiseigenaren met een woning met een rieten dak en een grote tuin.

Ha! Duidelijk, daar kunnen we wat mee! Dus ik toets vrolijk het adres in en het eerste wat ik lees is: “Bent u op zoek naar een veelzijdige en biologisch afbreekbare reinigings- en onderhoudsmethode?”

Ik dacht gelijk. Nou nee, niet bepaald. Daar ben helemaal niet naar op zoek. Is daar eigenlijk ooit iemand naar op zoek? Tja…als je een schoonmaakbedrijf hebt misschien wel, maar dan houdt het ook wel een beetje op.

En weg is je potentiële klant. Die denkt dat hij op een hele verkeerde website is beland, want hij is helemaal niet op zoek naar een schoonmaakmiddel. Zonde, want hij was al wel op de site! (ik vraag me trouwens af waar hij op had gegoogeld…)

Hoe zou die zelfde huiseigenaar (met rieten dak en grote tuin) zich hebben gevoeld als op de site stond: “een schoon rieten dak zonder gedoe” en “schone terrastegels zonder gezwoeg met een hogedrukreiniger”!

Yes! Nu wordt hij blij! En als je klant blij is leest hij verder

“Dat is wat voor mij!” Denkt je klant. “Ik zit veel liever in de zon in mijn grote tuin, dan dat gedoe met rondvliegend afgeschoren riet en een zwetende rietdekker (gadver) die hier rondwandelt. Ik zet de BBQ aan en ga lekker met een drankje op mijn schone terras zitten. Zonder opgespat zand dat nog achter mijn oren kleeft door die verrekte hogedrukspuit.”

“Okay, tell me more!”

2. Keep it simple!

Nog zo’n simpele tip, die daarop lijkt is: maak het niet te moeilijk!

Jouw klant is geen expert. Jij wel en daarom komt hij juist op jouw site. Logisch toch? Waarom zou je hem dan om de oren slaan met moeilijke vaktermen? Niet doen!

Om een voorbeeld te geven (een beetje web-expert zal deze fout trouwens niet maken), maar stel zo’n webtekstgoeroe gebruikt in zijn eigen teksten overal de term ‘Search Engine Optimalisation’. Het klinkt super expertachtig en heul professioneel. Maar daar zal hij dan wel in zijn eentje van genieten, want een digibeet zal hem niet zo snel vinden. Die zoekt toch gewoon op:

‘hoe word ik beter gevonden op Google’.

3. Denk goed na over de titel

En als laatste…gebruik een pakkende titel, duidelijke alinea’s en tussenkopjes.

Believe me…niemand die een hele lap tekst leest, die achter elkaar door is geschreven, om tot de ontdekking te komen dat het eigenlijk niet interessant was (<- lange zin ja…).

Mensen zijn te druk en te lui (no offense!).

Geef je websitebezoekers de mogelijkheid om de tekst snel te scannen op leeswaardigheid. Ja, dan zullen er bezoekers afhaken, maar dat waren toch nooit jouw klanten geworden. Ikzelf maak bij de titel van een blog of website al de eerste afweging of ik mijn tijd er aan ga besteden. Jij ook hè!?

Hoe? Ik heb geleerd dat het heel goed werkt om al een stukje van de oplossing die je biedt te verklappen. En te vertellen wat men wint als ze jouw tekst lezen. Gebruik woorden zoals hoe, wat en waarom. Of maak een lijstje. Kijk maar eens naar de titel van dit stuk.

En wat zorgde er voor dat je tot het einde doorlas?

×