fbpx

Tone of voice 

Je hebt er vast wel eens van gehoord. De ‘tone-of-voice’.

Maar wat is dat nu eigenlijk en waarom is het zo belangrijk dat je hier als bedrijf over nadenkt?

Maak je wel eens een grap?

De tone-of-voice is de manier waarop jij als bedrijf of merk communiceert. Dus stel je schrijft een artikel of een mail, spreek je jouw doelgroep dan bijvoorbeeld aan met jij of met u? Is de tekst vlot en gebruik je hier en daar een beetje humor. Of ga je voor zakelijk en serieus?

Je ziet nog wel eens dat bedrijven geneigd zijn om hun manier van communiceren aan te passen aan hun doelgroep. Maar dat is niet waar het bij de juiste tone-of-voice echt om draait. Het is juist belangrijk om jezelf te zijn, om op één consequente manier naar buiten te treden en je klanten aan te spreken.

Hoe ben je ‘jezelf’ als je niet alleen werkt maar in een team?

Wat is ‘jezelf zijn’ voor een mkb bedrijf. Er werken tenslotte meerdere mensen, die allemaal een ander persoon zijn. Maar het gaat niet om één persoon. Het gaat er niet om of Pietje of Janneke een mail schrijft. Het gaat de identiteit van het bedrijf of het merk. De ‘brand identity’.

Die merkidentiteit, die positionering, is de basis.

Vind je het lastig om de juiste stem te vinden voor jouw bedrijf? Probeer dan eens om onderstaand schema in het vullen. Zet een kruisje op elke lijn, zo dichtbij de omschrijving als waar je denkt dat jouw bedrijf of merk hoor te staan.

Heb je de kruisjes vooral links gezet? Dan ben je als merk waarschijnlijk innovatief en dynamisch. Maar staan de kruisjes meer naar rechts, dan is de kans groot dat jouw bedrijf meer de zakelijke en serieuze partner is voor haar klanten.

Pas je communicatie en je taalgebruik hier op aan. Hou het in je achterhoofd bij alles wat je schrijft en zegt.

Maar ik moet mijn doelgroep toch aanspreken?

Natuurlijk hou je in je communicatie ook rekening met de ontvanger. Want je wil tenslotte je doelgroep aanspreken. Alleen stel je voor dat jouw doelgroep vooral bestaat uit pubers. Voelen die zich dan aangesproken als je een f*cking vette aanbieding voor ze hebt? Nee. Die liggen eerder in een deuk omdat jij te hard je best doet om hip te zijn. Je bent dan toch niet jezelf.

Jouw tone-of-voice is dan ook altijd een combinatie van je merkidentiteit, je doelgroep, het doel van het bericht en het kanaal dat je gebruikt.

Dus de basis is: wees ‘jezelf’ en wees consistent.

Want jij bent uniek. Net als je bedrijf. En as je dat op de juiste manier weet uit te stralen dan word je super aantrekkelijk voor je klanten.

*Mo*

 

×