Met goede SEO-websiteteksten trekt jouw website klanten aan. Als je dat voor elkaar hebt, dan is het nog zaak dat ze ook echt wat bij je kopen. Het is dus ook echt belangrijk dat je jouw bezoekers goed ontvangt op je website.

Maar wanneer heb jij voor het laatst je eigen website bekeken? En dan bedoel ik: bekeken en de tekst eens doorgelezen alsof je een klant bent? 

Bij slechts één van mijn klanten weet ik zeker. Hij bezoekt regelmatig zijn eigen website. Laatst kreeg ik ’s avonds een whatsapp’je, dat bij het plaatje bij de nieuwste blog niet goed ge-upload was. En ja…dat grijze vlak was inderdaad niet de bedoeling. Supertof dat hij echt bezig is met wat zijn klanten zien als ze zijn website bezoeken.

En dat zouden echt meer ondernemers moeten doen. In ieder geval wel als ze willen dat de bezoekers van hun site ook echt klant worden.

Fijn voor je. Echt!

Ik kom heel veel websites tegen, die -denk ik- ooit gemaakt zijn “omdat we toch ook echt een website moeten hebben”. En oké, er zijn uitzonderingen, maar op veel sites staat nog steeds ongeveer zoiets als de volgende tekst:

“Wij van Janssen Timmerwerken hebben al 20 jaar ervaring in de branche en een uitstekende reputatie opgebouwd. Wij leveren maatwerk en het aantal klanten dat we hebben groeit ieder jaar.”

En het enige wat ik dan kan denken is: heel fijn voor jullie meneer Janssen. Gefeliciteerd!

Ik lees verder en zie:

“klanttevredenheid is voor ons belangrijk”

Halleluja! Ik ben graag tevreden als klant.

En dan de klapper.

“Transparantie staat bij ons voorop”

En als je dan een glazenwassersbedrijf hebt snap ik ‘m helemaal. Denk ik. Maar een timmerman of schilder die zegt dat hij transparantie in zijn werk belangrijk vindt snap ik wat minder goed.

Krijg ik dan een glazen tuinhuis of werkt hij met doorzichtige verf?

Schuimbekkend

Ik vertel het hier natuurlijk wat kort door de bocht en met een knipoog, maar ik vind het zo zonde. Je neemt de moeite om een mooie site te (laten) maken en dan schrijf je alleen maar over jezelf. Je vergeet dus gewoon even waar het echt om draait. Die klant! Die willen we verleiden toch?

We willen toch graag dat hij op jouw site komt en niet meer weg wil zonder dat hij zijn geld bij jou heeft uitgegeven. En niet alleen een nieuwe dakkapel heeft besteld, maar gelijk ook een hele veranda aan zijn huis laat bouwen en een volière, omdat jouw site zo geweldig is.

Als jij een timmerbedrijf hebt, dan zoeken mensen jou omdat ze zelf twee linkerhanden hebben. Omdat ze geen tijd en zin hebben om een tuinhuis in elkaar te zetten. Of omdat ze graag een afdak willen dat niet na 1,5 jaar in elkaar dondert, omdat het slecht gemaakt is.

Ben je glazenwasser? Dan willen klanten jou misschien wel inhuren omdat ze giga-hoogtevrees hebben en niet op een ladder durven. Of omdat ze na een uur ploeteren nog strepen hebben op die grote schuifpui en met hun linkervoet al twee keer in die verrekte emmer zijn gaan staan, terwijl de hond het geknoeide sop aan het oplikken was, waardoor hij nu schuimbekkend door de tuin loopt.

De pijn verzachten

Die problemen -die linkerhanden, strepen en kwijlende huisdieren- zijn als ware de ‘pijn’ van jouw klant. En als jij laat zien dat je die pijn begrijpt, én dat je dé oplossing biedt, dan wordt jouw klant een klein beetje verliefd op je. Dan voelen ze zich begrepen en willen ze heel graag zaken met je doen.

Ik daag je uit om in een comment te vertellen hoe jouw site in elkaar steekt. Praat jij vanuit jouw klant of vanuit je bedrijf?

(en als dat een beetje pijn doet, dan weet je me te vinden voor een pleisterwink)

*Mo*

×